Artykuły

Tworzywa „szyte na miarę”

paź 20, 2017 | ARTYKUŁY

Compounding to rewolucja w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Jakie możliwości dają tworzywa modyfikowane, świetnie wie DRP Group – firma będąca jednym z liderów tego rynku.

Zacznijmy od definicji: compounding to nadawanie tworzywom nowych, indywidualnych właściwości. Na czym dokładnie polega ta metoda?

Najprostsze modyfikacje polegają na nadaniu tworzywom odpowiedniej formy i koloru, ale wspominana rewolucja tkwi w bardziej zawansowanych procesach, takich jak ulepszenie kompozytów wypełniaczami (np. talkiem, kredą czy włóknem szklanym), zastosowanie uniepalniaczy, antystatyków lub stabilizatorów czy też produkcja stopów polimerowych i blend.

Jakie branże najchętniej sięgają po produkty compoundingu i co wpływa na ich decyzje?

Motoryzacja, AGD i elektrotechnika – to bez wątpienia najwięksi odbiorcy tworzyw modyfikowanych, którymi coraz częściej zastępują tradycyjne surowce wykorzystywane w produkcji. Decydują o tym wciąż ulepszane parametry: materiały te coraz precyzyjniej odpowiadają indywidualnym wymaganiom, z tradycyjnymi produktami konkurują pod względem trwałości czy lekkości, są coraz bardziej dostępne i, co niezwykle istotne, atrakcyjne cenowo.  

Powtarzalność i jakość to na pewno cechy wyjątkowo cenione przez strategicznych odbiorców. W jaki sposób dba się o standardy w DRP Group?

Najwyższa jakość jest filozofią naszej firmy – to ona determinuje nasze wszystkie działania związane w ciągłym podnoszeniem standardów i jest motorem do dynamicznego rozwoju. Właśnie dlatego nie poprzestaliśmy na recyklingu, od którego zaczynaliśmy. Dziś DRP to trzy dywizje (poza recyklingiem, są nimi dział compoundingu i własne laboratorium badawcze), ciągłe inwestycje w nowy park maszynowy, wyszkolona kadra i kolejne certyfikaty jakości.

Które z nich są najbardziej cenione przez partnerów biznesowych?

Na pewno nie moglibyśmy pozyskać wielu z obecnych zleceń bez normy ISO 9001:2008. Została ona wdrożona już kilkanaście lat temu, jest potwierdzona regularnymi audytami zewnętrznymi, a także certyfikatem TÜV Rheinland Inter Cert Kft. Ponadto możemy się poszczycić między innymi certyfikatem Instytutu Badawczego Opakowań COBRO i tytułami Przedsiębiorstwa Fair Play. Certyfikaty to jednak nie wszystko – aby firma została uznana za innowacyjną i wiarygodną, cały czas musi podnosić standardy. Nam w 2017 udało się zrealizować inwestycję dofinansowaną z środków unijnych polegającą na rozbudowie i poprawie wydajności parku maszynowego, wdrożyć system zarządzania oparty na Lean Manufacturing oraz rozpocząć wprowadzanie FMEA (Failure mode and effects analysis).

Lean Manufacturing to tzw. „szczupłe zarządzanie”, którego prekursorem była Toyota. Jak system ten sprawdza się w DRP Group?

To zmiany zachodzące na różnych płaszczyznach. To poprawa jakości, większa efektywność pracy, optymalizacja przepływu materiałów, standaryzacja – co ważne, nie chodzi tu o jednorazową zmianę, a ciągły proces. Poprzez analizę wtórną udało nam się między innymi znacząco zoptymalizować zarządzanie przezbrojeniami – wpływa to zarówno na eliminację błędów, jak i obniżenie kosztów produkcji (a co za tym idzie, spadek finalnej ceny produktów).

Lean manufacturing to również inwestycja w kapitał ludzki.

Oczywiście. Korzystamy z narzędzia 5S, które pozwala na poprawę jakości, bezpieczeństwa i wydajności stanowisk pracy. Ponadto cały czas inwestujemy w naszych pracowników. Mowa tu o podnoszeniu kwalifikacji, ale też usprawnieniu zarządzania, zapewnieniu stabilności zatrudnienia i zaangażowaniu kadry w rozwój firmy, które łącznie prowadzą do podnoszenia produktywności.

Czy firma zamierza poprzestać na lean manufakturing?

Nie, nadal będziemy budować wskaźniki na podstawie danych uzyskanych post factum, które umożliwiają wprowadzanie zmian systemowych, ale 2018 będzie stał pod znakiem FMEA. W tej metodzie stawia się nacisk na analizę już od momentu planowania produkcji w celu jak najszybszego wykluczenia i przewidzenia możliwych błędów. Wdrożenie nowych procedur podniesie naszą wiarygodność i konkurencyjność oraz umożliwi współpracę z nowymi kontrahentami.

W czym tkwi przewaga DRP Group nad konkurencją?

W gronie najlepszych stawia nas nowy park maszynowy (dzięki niemu została między innymi udoskonalona autorska linia produktowa) i wciąż rozwijane laboratorium badawcze, ale naszą siłą są korzenie działalności firmy, czyli recykling. Dzięki tej dywizji mamy stały dostęp do własnej, sprawdzonej bazy polimerowej oraz możemy zaoferować produkcję tworzyw modyfikowanych z odpadów generowanych bezpośrednio przez naszych klientów. To nie tylko obniżenie kosztów, ale również wzrost ekologicznej świadomości i społecznej odpowiedzialności.

W wielu przedsiębiorstwach nie można stosować w produkcji tworzyw pozyskanych z surowców wtórnych.

Faktycznie taka sytuacja ma miejsce, ale z roku na rok się zmienia. Dzieje się tak głównie za sprawą znaczącego podniesienia jakości i powtarzalności materiału wtórnego. W DRP Group zgodność poszczególnych parametrów sprawdzana jest na różnych etapach produkcji. Duże firmy dodatkowo przeprowadzają też własne audyty u przetwórców. Często robią to jeszcze przed rozpoczęciem współpracy – na podstawie wyników kontroli  podejmowane są decyzje, czy dany zakład spełnia wymagane normy. Właśnie po to wdrażamy kolejne procedury jakości – aby sprostać normom tych najbardziej wymagających partnerów.

/rozmowa z właścicielem firmy Przemysławem Miśkiewiczem, październik 2017r./

Artykuł ukazał się w czasopiśmie PlastNews nr 10’2017